Blåbælg i blomst

Der er blomster i min blåbælg for første gang. Jeg har anskaffet den som en lille stikling på et plantemarked. Den har levet en lidt omskiftelig tilværelse og er blevet flyttet et par gange. Først boede den i en krukke. Så plantede jeg den i store himmelbed, men den blev lidt for trykket af de andre beboere, så den rykkede endnu en gang. Nu har den så stået nogle år i stuebedet. Her får den sol og står lidt beskyttet ved husmuren, hvor den ser ud til at trives. Der er i hvert fald, for første gang, meget fine blomster, så det er meget spændende om der så også kommer de lange, flotte, blå frugter. 

Blåbælg hedder Decaisnea fargesii og er en busk. Den får lange blålige frugter hen i oktober og de er spiselige. Den har også et par lidt mindre flatterende navne: død mands finger eller blå pølsefrugt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *