Blåbælg i blomst

Der er blomster i min blåbælg for første gang. Jeg har anskaffet den som en lille stikling på et plantemarked. Den har levet en lidt omskiftelig tilværelse og er blevet flyttet et par gange. Først boede den i en krukke. Så plantede jeg den i store himmelbed, men den blev lidt for trykket af de andre beboere, så den rykkede endnu en gang. Nu har den så stået nogle år i stuebedet. Her får den sol og står lidt beskyttet ved husmuren, hvor den ser ud til at trives. Der er i hvert fald, for første gang, meget fine blomster, så det er meget spændende om der så også kommer de lange, flotte, blå frugter. 

Blåbælg hedder Decaisnea fargesii og er en busk. Den får lange blålige frugter hen i oktober og de er spiselige. Den har også et par lidt mindre flatterende navne: død mands finger eller blå pølsefrugt.

Roulade såning

Jeg er nu i fuld gang med forspiring af sommerblomster. Jeg prøver at begrænse mængden hvert år og alligevel stikker det lidt af. Jeg har eksperimenteret med roulade såning i år.
Det foregår på den måde, at jeg klipper et passende stykke bobleplast ud, hvor jeg lægger et lag såjord på hele fladen. Så fugter jeg jorden med en sprayflaske med vand. På den ene langside sår jeg frøene med passende afstand. Til sidst ruller jeg rouladen fra den korte ende og stiller den på højkant.
De fylder ikke særlig meget i vindueskarmen på denne måde. Jeg vander nedefra, men sprayer også en smule i toppen til frøene har spiret. Når vi nærmer os  udplantning, tager jeg rouladerne lidt udenfor, så planterne kan vænne sig til vind og vejr. 

Når tiden så er til det, ruller jeg rouladen op og kan plante planterne direkte ud i jorden.